Sta Sterk training
Vergroot de weerbaarheid en het zelfvertrouwen van kinderen
leert omgaan met lastige (pest) situaties
De Sta Sterk training van Stichting Omgaan met Pesten is bedoeld voor kinderen en jongeren die moeite hebben met het stellen van grenzen, minder zelfvertrouwen hebben of hulp bij pesten zoeken.
Kinderen en jongeren maken soms mee dat anderen met opzet over hun grenzen gaan. Ze worden bijvoorbeeld uitgescholden, geduwd, buitengesloten of hun spullen worden afgepakt. Zij voelen zich sterker als ze leren hoe ze effectiever kunnen reageren.
Na de training staan zij sterker, lossen lastige situaties op met weerbaar gedrag en kunnen zij beter voor zichzelf opkomen.
De Sta Sterk training heeft als doel de sociale weerbaarheid van deelnemers te vergroten. Hierdoor reageren zij beter en effectiever op ongewenst (pest)gedrag. Het zelfvertrouwen groeit en het risico op gepest worden, wordt verkleind.
De Sta Sterk training wordt gegeven in groepsverband of individueel.
In groepsverband worden deelnemers ingedeeld naar leeftijd:
- 4 – 7 jaar
- 8 – 12 jaar
- 13 – 15 jaar
- 16 – 18 jaar
Lichaamstaal
weerbare lichaamstaal eigen maken
- lichaamshouding en sterk staan
- Oogcontact
- Duidelijk stemgebruik
Assertiviteit
opkomen voor jezelf en assertieve reacties oefenen
- grenzen aangeven en oefenen met reacties om op te komen voor jezelf
- vaardigheden o.a. je eigen mening geven, nee zeggen, zeggen waar je last van hebt
- opkomen voor een ander
Gevoelens en gedachten
jezelf rustig maken en positief denken
- ademhaling en ontspanning
- helpende gedachten
- zelf problemen leren oplossen
Sociale vaardigheden
omgaan met anderen
- complimenten geven en ontvangen
- vaardigheden zoals bijvoorbeeld hulp vragen, meedoen en samen spelen of afspreken
- onderscheid maken tussen positieve en negatieve bedoelingen
Betrokkenheid van ouders en anderen
Ouders / verzorgers en andere betrokkenen (zoals de leerkracht, mentor van school of andere volwassenen die betrokken zijn bij de deelnemer) worden door middel van informatiebijeenkomsten over de training geinformeerd. Hierdoor kunnen zij de deelnemer ondersteunen in het leerproces. Dit vergroot de kans op een positief resultaat van de training.
Tijdens het intakegesprek bepalen we samen het leerdoel of de wens van de deelnemer.
Binnen de bijeenkomsten worden verschillende werkvormen ingezet om te werken aan het leerdoel of de wens.
Je kunt hierbij denken aan:
- verhalen en metaforen
- spel
- ontspannings- en visualisatie oefeningen
- drama en rollenspel
- creatieve opdrachten
- discussie en gesprek
Groepstraining:
- 4-6 deelnemers
- individueel intakegesprek
- 10 lessen van 90 minuten
- 2 informatiebijeenkomsten voor ouders en andere betrokkenen
- Sta Sterk map met werkboek om thuis de opdrachten te oefenen en nieuwe vaardigheden toe te passen in de praktijk
- animaties voor de deelnemers en betrokkenen
- evaluatie
Individuele training:
Bij een individuele training wordt maatwerk afgesproken. Aan de hand van een vragenformulier en een intakegesprek maken we een plan van aanpak. Gemiddeld zijn er 8 bijeenkomsten van 60-75 minuten per bijeenkomst met de deelnemer.
Aanmelden kan door het contactformulier in te vullen of een mail te sturen naar brenda@jonibalans.nl
Het is ook mogelijk telefonisch of via app contact op te nemen. Bel of app naar: 06-54927155
Kosten:
Groepstraining:
Per persoon € 360,- voor 10 bijeenkomsten. Inclusief:
- Intakegesprek
- 2 informatiebijeenkomsten voor ouders en/of andere betrokkenen
- Sta Sterk wermap en werkboek
- Animaties voor de deelnemer en ouders
- Evaluatie
Individuele training:
€ 60,- per bijeenkomst.
Inclusief:
- Intakegesprek
- Sta Sterk map en werkboek
- Animaties voor de deelnemer en ouders
- Telefonisch contact
- Evaluatie
Sta Sterk training voor het jonge kind
De inhoud van de training voor 4-7 jarigen is aangepast aan deze ontwikkelingsfase.
Spelenderwijs leren jonge kinderen over gevoelens, opkomen voor zichzelf en omgaan met anderen.
Dit kan individueel of in een kleine veilige groep.
De jonge kinderen werken aan:
- (durven) praten in de kring
- antwoord geven op vragen van klasgenoten of de juf
- iets aan de juf vertellen of vragen
- luisteren naar anderen
- voor zichzelf opkomen in de klas of tijdens het buitenspelen
- rustig blijven als iemand iets doet wat ze niet leuk vinden
- begrijpen hoe zij of anderen zich voelen
- vragen of ze mee mogen spelen
- samen spelen