+31 654927155 info@jonibalans.nl

VOOR WIE

In groep 8 staan kinderen aan de vooravond van een nieuwe levensfase waarin hij of zij geconfronteerd wordt met veel nieuwe dingen zoals: andere klasgenoten, (veel) nieuwe leraren, een groot schoolgebouw en niet te vergeten het huiswerk. Kinderen kunnen hierover onzeker zijn of hier tegenop zien. Vindt je kind het moeilijk om nieuwe vrienden te maken? Vraag je je af of je kind deze overstap goed kan maken?

De Stevige Stap training is specifiek bedoeld voor kinderen van groep 8 (11-13 jaar) die de overstap naar het voortgezet onderwijs gaan maken en hier tegenop zien, onvoldoende sociaal vaardig zijn of weinig zelfvertrouwen hebben en een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij het zetten van deze stap.

Aan het einde van de Stevige Stap training voelt je kind zich zekerder, heeft meer zelfvertrouwen en kan gemakkelijker contact maken en onderhouden met anderen. Je kind heeft geleerd om zich op een positieve manier te presenteren en de eigen weg te vinden op de middelbare school.

WAT LEER JE IN DE STEVIGE STAP TRAINING

 

 

WETEN – KUNNEN – WILLEN

Door middel van gesprekken, spellen en oefeningen leren de deelnemers meer over sociaal omgaan met elkaar en hoe je dat op een goede manier kunt doen.

Naast ‘weten’ en ‘kunnen’ wordt uitgebreid aandacht besteed aan de eigen behoefte (’willen’) en welke manier het beste bij het kind past (‘zijn’). Zo vinden de kinderen hun eigen oplossingen die echt bij henzelf horen! Ze leren de gevolgen van eigen gedachten en gedrag te zien en ontdekken hoe zij dit kunnen inzetten om hun doelen te bereiken.

In de training werken zij aan hun eigen persoonlijke leerdoelen die voorafgaand tijdens de intake zullen worden geformuleerd.

Tijdens de Stevige Stap training wordt onder andere gewerkt aan:

  • Uitstraling,lichaamshouding en stem- en woordgebruik
  • Eigenwaarde, zelfbeeld en zelfvertrouwen
  • Jezelf presenteren en contact leggen
  • Het hebben en uiten van een eigen mening
  • Feedback krijgen en geven en conflicthantering
  • Omgaan met groepsdruk
  • Omgaan met elkaar en samenwerken, hulp vragen en bieden
  • Plannen en organiseren van huiswerk

HOE WERKEN WE IN DE TRAINING

  

Binnen de bijeenkomsten worden diverse werkvormen ingezet, zoals:

  • verhalen en metaforen
  • spel
  • ontspanning- en visualisatieoefeningen
  • discussie
  • drama en rollenspel
  • werken met videocamera
  • creatieve en fantasierijke opdrachten
  • werken met helpende gedachten

Tijdens de bijeenkomsten maken de deelnemers gebruik van het lesmateriaal. Iedere deelnemer ontvangt een persoonlijke map met werkbladen.

Om snel te kunnen starten werk ik vooral één op één of in tweetallen.